FUNGSI & TANGGUNGJAWAB
Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal dan Kesihatan bertanggungjawab untuk mengawal selia perkhidmatan kutipan sisa pepejal (domestik, pukal dan sisa industri & komersial), dan perkhidmatan pembersihan awam. Selain daripada itu, jabatan ini bertanggungjawab ke atas kawalan alam sekitar dan aduan lot terbiar serta menjalankan program kitar semula, kawalan pencegahan vektor dan haiwan, kawalan mutu makanan dan kesihatan awam. Jabatan ini diketuai oleh Tuan Ts. Hairudin bin Daud sebagai Pengarah Jabatan dan dibantu seramai 131 orang kakitangan.
Bahagian Perkhidmatan Perbandaran dan Alam Sekitar
- Mengurus dan mengawal selia kerja-kerja perkhidmatan bandar seperti pemungutan dan pelupusan sisa pepejal (domestik, pukal dan sisa industri & komersial), pembersihan longkang, penyapuan jalan dan pemotongan rumput.
- Memproses dan memberi ulasan pelan bangunan bagi rumah sampah dan kebuk sampah, surat sokongan dan Sijil Layak Menduduki.
- Menyelaras aktiviti kawalan alam sekitar dalam bentuk penguatkuasaan dan kempen – kempen kesedaran seperti penguatkuasaan tapak sampah haram, aduan Lot terbiar, kempen kitar semula, kempen zon bersih dan pendidikan pengurusan sampah kepada penduduk.
Bahagian Kesihatan Awam
- Melaksanakan tugas-tugas kawalan dan pencegahan penyakit bawaan vektor serta lain-lain penyakit berjangkit.
- Melaksanakan pemantauan, pemeriksaan dan pematuhan kebersihan premis makanan.
- Menjalankan penarafan bintang tahap kebersihan tandas awam dan tandas premis makanan.
- Menjalankan aktiviti kawalan haiwan terbiar, pengurusan pusat tahanan haiwan serta memproses dan mengeluarkan lesen anjing.
- Mengurus dan menjalankan pemantauan kontrak kerja-kerja penyelenggaraan perangkap minyak berpusat, kebersihan pasar awam, kebersihan longkang besar (monsoon drain) dan kebersihan perhentian bas milik MPS.
Bahagian Pentadbiran
- Mengurus hal-ehwal pentadbiran jabatan seperti pengurusan mesyuarat, perolehan, kewangan, cuti kakitangan dan tuntutan elaun perjalanan kakitangan.
- Melaksanakan program dan aktiviti jabatan yang berkaitan dengan alam sekitar dan kesihatan awam.
- Menyelaras aktiviti dan program MPS seperti EKSA, STAR Rating, Pelan Strategik, Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan, audit dalam dan luar dan lain-lain.
- Mengurus pengeluaran stok dan penempatan aset jabatan.
- Sebagai urusetia kepada aduan-aduan awam.
|
|