Jabatan Pelesenan bertanggungjawab mengendalikan beberapa aktiviti utama seperti berikut :
- Mengurus dan memproses permohonan baharu serta pembaharuan lesen premis perniagaan.
- Mengurus dan memproses permohonan baharu serta pembaharuan permit perniagaan sementara dan lesen penjaja.
- Menyelaras dan memantau tindakan kawalan aktiviti perniagaan berdasarkan Undang-Undang Kecil Pelesenan MPS.
FUNGSI & TANGGUNGJAWAB
1. Bahagian Lesen Premis & Iklan
- Menguruskan permohonan lesen tred perniagaan dan iklan.
- Menguruskan permohonan lesen kritikal iaitu hotel, kuari, pusat siber, rumah urut, refleksologi, barang lusuh dan pusat kecantikan.
- Membuat pemeriksaan ke atas premis-premis tred perniagaan, papan iklan dan premis hiburan bagi zon Gombak, Selayang, Kepong dan Rawang.
- Membuat pemeriksaan dan penyediaan laporan permohonan lesen visual papan iklan luaran.
- Menguruskan pembaharuan lesen / penarikan / penggantungan / pembatalan lesen, notis arahan penutupan premis.
- Meluluskan lesen serta-merta dan menandatangani surat-surat kelulusan lesen serta-merta.
- Bertanggungjawab menguatkuasakan pelesenan mengikut peruntukan di bawah Undang-Undang Kecil MPS.
2. Bahagian Pengurusan Penjaja
- Menguruskan permohonan permit sementara kategori sepanduk / banting, permit sementara hiburan awam, upacara keagamaan, bazar ramadan, Thaipusam, kaki lima, jualan buah-buahan bermusim, ekspo / promosi, kerusi meja di premis perniagaan, belon udara dan khemah perniagaan.
- Menguruskan permohonan lesen dan permit bagi kategori gerai dan penjaja serta penjaja pasar malam, pasar harian dan pasar pagi.
- Membuat pemeriksaan dan pemantauan lesen penjaja dan permit penjaja sementara.
- Melaksanakan penjualan kupon permit perayaan, permit buah-buahan bermusim, permit meja lipat dan permit tebu / kelapa di tapak.
- Menguruskan pengurusan penempatan penjaja.
- Bertanggungjawab menguatkuasakan pelesenan mengikut peruntukan di bawah Undang-Undang Kecil MPS.
3. Bahagian Pentadbiran & Pematuhan
- Menguruskan hal ehwal pentadbiran Jabatan Pelesenan.
- Menyelaras dokumentasi prosedur ISO, KIK dan lain-lain prosedur berkaitan kualiti jabatan.
- Menyelaras tindakan pemotongan dan pembayaran cagaran bagi semua lesen-lesen perniagaan yang mempunyai cagaran termasuk Wang Tidak Dituntut (WTD).
- Menyelaras program-program khas seperti program kepenggunaan dan alam sekitar, program bebas beg plastik dan lain-lain program yang berkaitan dengan jabatan.
- Menyelaras dan mengemaskini sistem aduan serta menyediakan maklumbalas serta laporan yang berkaitan.
- Bertanggungjawab menguatkuasakan pelesenan mengikut peruntukan di bawah Undang-Undang Kecil MPS
4. Unit Task Force Penguatkuasaan Premis Perniagaan
- Merancang dan merangka strategi tindakan penguatkuasaan Unit Task Force bersama bahagian yang berkaitan.
- Menyelaras jadual lawatan dan pemeriksaan premis / pusat perniagaan terhadap ketidakakuran undang-undang.
- Menyelaras dan memberi laporan pegawai pelapor yang bertugas di lapangan.
- Menyelaras pemeriksaan bersepadu bersama bahagian.
- Menguruskan dan mengambil tindakan ke atas akaun tidak berbayar.
|
|