Jabatan Penguatkuasa dan Keselamatan MPS berperanan dalam menguatkuasakan undang-undang selaras dengan peruntukan Undang-Undang Kecil, Akta dan Enakmen yang telah diwartakan serta yang sedang digunapakai oleh Majlis. Jabatan ini dibahagikan kepada 3 bahagian utama iaitu Bahagian Pengoperasian, Bahagian Penguatkuasaan dan Bahagaian Pentadbiran mengikut fungsi dan tanggungjawab yang berkaitan.
FUNGSI DAN TANGGUNGJAWAB
1. Bahagian Pengoperasian
- Merangkumi 7 unit: Unit Tindakan Khas (UTK), Unit Pantas, Unit Tunda, Unit Siasatan (IO), Unit Malam, Unit Logistik, dan Unit Kutipan Hasil.
- Merancang, menyelaras dan mengambil tindakan penguatkuasaan (notis/kompaun/sita) terhadap kesalahan yang didapati bersangkut di bawah seksyen yang berkaitan.
- Merancang, menyelaras dan mengambil tindakan awal terhadap keadaan kecemasan yang disebabkan oleh bencana alam.
- Mengurus, menyelaras dan menyediakan kertas siasatan terhadap tindakaan penguatkuasaan yang telah diambil oleh anggota untuk dimajukan kepada jabatan berkaitan bagi tindakan selanjutnya.
- Merancang, mengurus dan menyelaras tindakan berkaitan pengurusan peralatan logistik dan stor barang rampasan/sitaan jabatan (terimaan, simpanan, tuntutan, rayuan, pelupusan).
- Merancang dan mengurus kutipan pembayaran bagi setiap kompaun yang telah dikeluarkan oleh anggota agar dijelaskan oleh orang kena kompaun (okk) mengikut kadar yang berkaitan.
- Menyiasat dan mengambil tindakan penguatkuasaan terhadap aduan berkaitan kenderaan terbiar, halangan kenderaan, kegiatan pembuangan sampah haram, dan aduan awam yang diterima oleh jabatan.
- Menjalankan tugas kawalan keselamatan terhadap tetamu VVIP / VIP dalam program / aktiviti yang dianjurkan oleh Majlis.
- Membantu Bahagian Penguatkuasaan jabatan dalam operasi bersepadu.
2. Bahagian Penguatkuasaan
- Merangkumi 6 zon: Zon Gombak 1, Zon Gombak 2, Zon Rawang 1, Zon Rawang 2, Zon Selayang, dan Zon Kepong.
- Merancang, menyelaras dan menjalankan rondaan dan pemantauan harian di kawasan dan zon berkaitan.
- Merancang, menyelaras dan mengambil tindakan penguatkuasaan (notis/ kompaun/sita) terhadap kesalahan yang didapati bersangkut di bawah seksyen yang berkaitan mengikut kawasan dan zon berkaitan.
- Menyiasat dan mengambil tindakan penguatkuasaan terhadap aduan awam yang diterima oleh jabatan.
- Menjalankan tindakan penguatkuasaan dalam operasi bersepadu.
- Memantau dan menurunkan iklan yang tidak mempunyai permit/lesen berkaitan.
- Menjalankan tugas kawalan lalulintas, parkir, keselamatan orang awam dan keselamatan ke atas aset dan harta Majlis dalam program/aktiviti yang dianjurkan oleh Majlis.
3. Bahagian Pentadbiran
- Merangkumi 7 unit: Unit Aduan, Unit Bantuan Jabatan MPS, Unit Disiplin, Unit Keselamatan, Unit CCTV, Unit Pentadbiran, danUnit Pemandu.
- Menyelaras, mengurus dan memantau aduan awam yang diterima jabatan melalui sistem aduan MPS.
- Membantu jabatan berkaitan dalam kawalan keselamatan.
- Merancang, mengurus dan menyelaras keperluan tindakan berkaitan dengan CCTV Majlis dan KPKT.
- Merancang, menyelaras dan menjalankan tugas kawalan lalulintas, parkir, keselamatan orang awam serta kawalan keselamatan ke atas aset dan harta Majlis.
- Merancang, mengurus, menyelaras dan memantau perjalanan harian jabatan dari aspek dokumentasi, aktiviti jabatan, tuntutan dan bajet jabatan dan perihal yang membabitkan keperluan anggota jabatan.
- Mengurus, menyelaras dan memantau penggunaan jentera berat (lori / lori tunda) mengikut keperluan semasa jabatan.
|
|